حکم رشد

  • نویسنده: وحید محمدی نصرآبادی
  • تاریخ آخرین بروز رسانی:
  • دسته بندی: خانواده

دادخواست حکم رشد

مطابق قوانین و مقررات کشور ما افراد علاوه بر بلوغ شرعی باید به سن رشد نیز برسند تا بتوانند از مزایای قانونی استفاده و در جامعه قادر به انجام اموری شوند.

شرایط دادخواست حکم رشد

سن بلوغ شرعی: در دختر 9 سال تمام قمری و در پسر 15 سال تمام قمری است.

سن رشد: 18 سال تمام شمسی است که فرد پس از رسیدن به این سن رشید محسوب می شود.

پس از رسیدن به سن بلوغ شرعی افراد نسبت به امور غیرمالی نظیر ازدواج و طلاق صلاحیت لازم برای تصمیم گیری را دارند ولیکن در مورد مسائل مالی نظیر تعیین مهریه، خرید و فروش و... مادامی که به سن رشد نرسیده اند نمی توانند در اموال خود دخالت کنند. شاخص ترین مورد برای امور مالی افراد افتتاح حساب بانکی است که بانک ها و مؤسسات مالی  تا زمانی که فرد به سن 18 سال تمام نرسیده است از افتتاح حساب به نام شخص امتناع و اجازه هیچ عملیات بانکی به فرد غیررشید نمی دهند و تمام امور مالی این افراد توسط ولی آنها انجام می شود.

چنانچه شخصی قبل از رسیدن به سن رشد بخواهد شخصاً امور مالی خود را در دست گیرد باید اقدام به تشکیل پرونده جهت اخذ حکم رشد نماید.

صدور حکم رشد در صلاحیت دادگاه خانواده می باشد که پس از ارجاع پرونده به یکی از شعبات دادگاه خانواده، قاضی دادگاه معمولاً خواهان را جهت بررسی و احراز رشد به پزشکی قانونی معرفی می نماید تا از نظر پزشکی فرد مورد بررسی قرار گیرد. همچنین در جلسه ای که تشکیل می شود از شخص مدعی رشد در خصوص امور مالی سؤالاتی پرسیده می شود تا توان شخص در اداره امور مالی را بررسی کنند و تنها در صورتی که برای قاضی رسیدگی کننده محرز شود که خواهان توانایی دخل و تصرف عاقلانه در امور مالی خود را دارد اقدام به صدور حکم رشد می نماید، در غیر این صورت دادخواست وی را رد خواهد کرد.

آخرین مقالات

در حال بارگذاری ...