طلاق توافقی چگونه است؟ + وکیل برای طلاق توافقی

  • نویسنده: وحید محمدی نصرآبادی
  • تاریخ آخرین بروز رسانی:
  • دسته بندی: خانواده

 طلاق توافقی چگونه است؟

بسیار سوال می شود طلاق توافقی چیست و چگونه است؟ درخواست یا بهتر بگوییم دادخواست طلاق توافقی چگونه و به چه صورت است؟ مراحل و روند طلاق توافقی چگونه است و چقدر از نظر زمانی طول می کشد و زمان بر است؟ مشاوره طلاق توافقی چگونه است؟ شرایط طلاق توافقی چگونه و به چه صورت است؟ دادگاه صالح طلاق توافقی کجاست و چگونه رسیدگی و رأی صادر می کند؟ تکلیف مهریه در طلاق توافقی چیست؟ و... در این مقاله سعی شده است تا این سوالات به طور مبسوط پاسخ داده شود و خوانندگان با ذهنی باز اقدام به طرح دعوا نمایند.

می توانید برای دریافت مشاوره، گرفتن وکیل برای طلاق توافقی و اطلاع از روند طلاق توافقی با شماره های زیر تماس بر قرار کنید.

درخواست طلاق توافقی یا دادخواست طلاق توافقی چگونه و به چه صورت است؟

دعوای طلاق توافقی همانطور که از نامش برمی آید مستلزم توافق اولیه زوجین، در کلیه مسائل مشترک از قبیل مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت و... است. در صورت عدم توافق زوجین در مسائل مذکور دادگاه نمی تواند رأساً رأی صادر کند بلکه این زوجین هستند که می باید ابتدائاً توافق نمایند تا دادگاه توافق آنان را در قالب صدور گواهی عدم امکان سازش (رأی دادگاه یا دادنامه) بیاورد و به آن صورتی قانونی و الزامی بخشد.

من باب مثال اگر زوجین در مورد مهریه توافقی خاص نمایند و این توافق در دادنامه ذکر و طلاق بر مبنای آن انجام شود زوجین مکلف به تبعیت از آن هستند و مثلاً اگر توافق بر بذل و یا تقسیط صورت گرفته باشد زوجه (زن) نمی تواند در مورد بذل، مهریه ای مطالبه نماید و یا در صورت تقسیط، از توافق بر تقسیط عدول نماید و کل مهریه را مطالبه نماید.

دادخواست طلاق توافقی به صورت فرم چاپی است که پس از نگارش، در دفتر خدمات قضایی امضاء و به دادگاه صلاحیت دار ارسال می گردد. این دادخواست می باید حاوی نکاتی از جمله مشخصات طرفین، دلایل و مدارک طرح دعوا، عنوان خواسته و متن دادخواست است. البته ابتدائاً زوجین می بایست نظریه بهزیستی مبنی بر عدم انصراف از طلاق پس از گذراندن 5 جلسه مشاوره اخذ نمایند ضمیمه دادخواست نمایند. پس از بررسی دادگاه رأی مبنی بر عدم امکان سازش اصدار می گردد.

بیشتر بدانید: طرح و دفاع از دعوای خانواده

طلاق توافقی چیست؟

یکی از انواع طلاق، طلاق توافقی است. این طلاق در قانون تعریف نشده است. ولی مسلم است که همان طور که از نام آن پیداست می باید زوجین (زن و شوهر) بر طلاق و مسائل مشترک توافق نمایند. این توافق در متن رأی دادگاه یا همان دادنامه ذکر و قید می گردد و پس از اجرای صیغه طلاق جنبه الزامی می یابد. پس طلاق توافقی طلاقی است که همه چیز در آن توافقی است حتی اجرای رأی دادگاه.

طلاق توافقی چگونه است؟

همان طور که ذکر شد ابتدائاً زوجین می باید در مسائل مشترک به توافق برسند این مورد را می توانند به عهده وکلای خود بسپارند تا تمام مسائل از جمله به عنوان مثال زمان و مکان ملاقات فرزند مشترک را مورد بحث و گفتگو قرار دهند و چیزی از قلم نیفتد. توافقات در متنی که به آن توافق نامه می گویند قید می گردد و به امضای طرفین (زوجین) و وکلای آنان می رسد. به موجب این توافق نامه وکلا با طرح دادخواست طلاق توافقی به دادگاه مراجعه می نمایند و با طی پروسه این دعوا، رأی دادگاه را که حاوی توافقات طرفین است اخذ می نمایند. سپس با اخذ مدارک لازم از دادگاه، طرفین یا وکلای آنان به دفتر طلاق مراجعه می نمایند و با اجرای صیغه طلاق، زوجین از یکدیگر جدا می گردند.

دادخواست طلاق توافقی به صورت فرم چاپی است که پس از نگارش، در دفتر خدمات قضایی امضاء و به دادگاه صلاحیت دار ارسال می گردد. این دادخواست می باید حاوی نکاتی از جمله مشخصات طرفین، دلایل و مدارک طرح دعوا، عنوان خواسته و متن دادخواست است. البته ابتدائاً زوجین می بایست نظریه بهزیستی مبنی بر عدم انصراف از طلاق پس از گذراندن 5 جلسه مشاوره اخذ نمایند ضمیمه دادخواست نمایند. پس از بررسی دادگاه رأی مبنی بر عدم امکان سازش اصدار می گردد.

بیشتر بدانید: تمکین چیست؟

مراحل طلاق توافقی چکونه است و چه مدت طول می کشد؟

 مراحل طلاق توافقی عبارتند از:

  •  توافق طرفین بر مسائل مشترک و ترجیحاً نگارش توافقنامه
  •  مراجعه به سامانه تصمیم و اخذ وقت برای مشاوره (این مشاوره 5 جلسه است و دست 45 روز طول می کشد)
  •  انجام جلسات مشاوره بهزیستی و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق
  •  نگارش دادخواست
  •  مراجعه به دفتر خدمات قضایی و ارسال دادخواست به دادگاه
  •  اخذ دادنامه گواهی عدم امکان سازش
  •  اخذ مدارک لازم برای ثبت طلاق
  •  مراجعه به دفتر طلاق و ثبت طلاق

سؤال متداولی که پرسیده می شود این است که «طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟» یا «مراحل طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟» یا «طلاق توافقی با وکیل و یا بدون وکیل چقدر زمان می برد و طول می کشد؟»

در پاسخ به این سوالات باید گفت در شرایط عادی که زوجین حضور دارند (وکالت در طلاق اعطا نشده است) و توافق در شرایط طلاق وجود دارد مدت زمان تقریبی انجام طلاق توافقی حدوداً 10 روز کاری است.

اما من باب مثال زمانی که زن وکالت در طلاق (حق طلاق) از همسر خود دارد بدون حق اسقاط تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی، در چنین حالتی می باید از زمان ابلاغ رای طلاق توافقی 44 روز سپری گردد تا دادنامه قطعی گردد و قابلیت اجرا را داشته باشد.

در مورد سوال مدت زمان طلاق توافقی با وکیل و یا بدون وکیل، باید گفت روشن است متخصص هر کاری، با توجه به انجام مکرر آن کار، از زیر و بم امور احتمالی آگاه است و می تواند مورد تخصص را در مدت زمان بسیار کمتر، با کیفیت بسیار بیشتر و حتی با هزینه کمتر انجام دهد.

به عنوان مثال در مورد مهریه زوجه غیرمدخوله نکته ای ذکر شد که اگر توسط زن رعایت نگردد ممکن است هزینه بسیار بالایی بر زوجه تحمیل نماید.

مشاوره طلاق توافقی چگونه است؟

یکی از مدارک لازم برای طرح دادخواست طلاق توافقی، گواهی عدم انصراف از طلاق است که به وسیله مراکز مجاز بهزیستی صادر می گردد. برای دریافت این گواهی لازم است زوجین به سامانه تصمیم مراجعه نمایند و با وارد کردن مشخصات خود و انتخاب مرکز بهزیستی نوبت حضور دریافت دارند سپس با شرکت در جلسات مشاوره که کمتر از 45 روز به طول نمی انجامد گواهی مذکور را دریافت دارند. البته می توان بدون دریافت چنین گواهی ای نیز دادخواست طلاق را مطرح کرد که توضیح این موضوع با دریافت وقت مشاوره حضوری ارائه خواهد شد.

شرایط طلاق توافقی چگونه است؟

در طلاق توافقی ابتدائاً زوجین بر روی کلیه مسائل مشترک اعم از مالی و غیرمالی به توافق می رسند این توافق می تواند به صورت کتبی قبل از طرح دعوا در قالب توافق نامه نگارش گردد. تا قبل از آذر ماه سال 1397 زوجین یا وکلای ایشان مستقیماً به دفتر خدمات قضایی برای ثبت دادخواست طلاق توافقی مراجعه می کردند ولیکن از تاریخ مذکور مطابق بخشنامه شماره 55/13104/9000 مورخ 5/9/1397 زوجین باید پس از ثبت درخواست طلاق و قبل از ارسال به دادگاه خانواده گواهی مراکز غربالگری و یا مشاوره خانواده که اصطلاحاً به آن گواهی عدم انصراف از طلاق گفته می شود را دریافت دارند. بنابراین در صورتی که مایل به طی کردن مراحل طلاق توسط خود هستند باید به سامانه تصمیم مراجعه کنید  و با وارد کردن اطلاعات هویتی خود یک مرکز غربالگری را انتخاب کنید.

مرکز مذکور پس از ثبت اطلاعات زوجین، ایشان را به یکی از مراکز مشاوره ارجاع می دهند. مدت زمان انجام مشاوره کمتر از 45 روز نیست و تا 5 جلسه ممکن است مشاوره صورت گیرد. سپس به دفتر خدمات قضایی مراجعه می کنید و گواهی عدم انصراف را به مدارک لازم برای طرح دادخواست طلاق ضمیمه می کنید. با ارجاع دادخواست به یکی از شعبات دادگاه خانواده و تشکیل جلسه رسیدگی، دادگاه موضوع را به مشاوره دادگاه ارجاع می دهد سپس مبادرت به صدور رأی می نماید. این رأی باید ظرف 3 ماه اجرا گردد و در غیر این صورت از درجه اعتبار ساقط است. در صورتی که طلاق توافقی بدون وکیل صورت گیرد حدوداً 4 ماه زمان می برد امری که با داشتن وکیل بر حسب شعبه رسیدگی کننده بین 10 روز تا 1 ماه به طول می انجامد.

بیشتر بدانید: نمونه رأی و لایحه طلاق عسر و حرج

دادگاه صالح در دعوای طلاق توافقی کجاست و چگونه رسیدگی و رای صادر می کند؟

مطابق قانون در کلیه دعاوی خانوادگی دادگاه محل اقامت زوجه صالح به رسیدگی است. البته در صورتی که زوجین وکیل داشته باشند و آن دو وکیل با یکدیگر هماهنگ شوند می توان با ترفند هایی دادگاه صالح را تغییر داد.

تکلیف مهریه در طلاق توافقی چیست؟

در این مورد کاملا توضیح داده شد. مختصراً اینکه این مورد تابع توافق طرفین است. بنابراین زن می تواند تمام مهریه یا مقداری از آن را ببخشد یا تمام مهریه را دریافت نماید.

موارد مهم در طلاق توافقی

  1.  در صورتی که حتی نسبت به یکی از موارد پیش گفته توافق حاصل نشود و یا اینکه حتی پس از صدور دادنامه و قبل از مراجعه به دفتر طلاق و اجرای صیغه طلاق یکی از طرفین پشیمان شود امکان طلاق به صورت توافقی وجود ندارد.
  2.  در صورتی که حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی در فرم توافق نامه زوجین ساقط نگردد می باید از لحظه ابلاغ دادنامه 44 روز سپری گردد.
  3.  مدت زمان اجرای دادنامه طلاق توافقی 3 ماه از تاریخ قطعیت حکم است.
  4.  در صورتی که زن از شوهر خود وکالت در طلاق بگیرد باید حتماً وکالت در توکیل در آن قید گردد در غیر این صورت چنین وکالتنامه ای فاقد اثر است.
  5.  در صورت باکره بودن زوجه، زوجین می توانند از سردفتر طلاق، نامه جهت حذف نام همسر خود از شناسنامه شان اخذ کنند.
  6.  در صورت بذل مهریه به وسیله زن، نامبرده می تواند در زمان عده به مهریه خویش رجوع نماید. برای جلوگیری از چنین کاری می توان در توافق نامه و رأی دادگاه و مشاوره صورت گرفته اسقاط حق رجوع قید گردد. البته در صورت رجوع زن، مرد نیز می تواند از طلاق رجوع کند.
  7.  در صورت بذل مهریه در دفتر اسناد رسمی زن نمی تواند به مهریه رجوع کند.
  8.  طلاق توافقی در زمره طلاق بائن است و در آن رجوع وجود ندارد. بنابراین در صورت توافق مجدد زوجین با یکدیگر می باید مجدداً ازدواج نمایند (حق رجوع به مهریه با رجوع شوهر به زن متفاوت است)

آخرین مقالات

در حال بارگذاری ...