اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد؟

  • نویسنده: وحید محمدی نصرآبادی
  • تاریخ آخرین بروز رسانی:
  • دسته بندی: خانواده

اگر مرد طلاق ندهد زن می تواند طلاق بگیرد؟ در این باره باید گفت که حق طلاق با مرد است، در صورتی که مرد طلاق ندهد زن نمی تواند طلاق بگیرد. در شرایطی استثنا نیز وجود دارد و طیق شرایطی به زن اجازه داده می‌شود تا از همسرش جدا شود. در ادامه این مقاله بیشتر به این موضوع می پردازیم. با دارالعدل راگا همراه باشید.

مؤسسه حقوقی دارالعدل راگا در تاریخ 15/2/1387 تحت شماره ثبت 22565 و شماره ملی 10103608479 در اداره ثبت شرکتها به وسیله یک وکیل دادگستری به ثبت رسیده است. این مؤسسه با در اختیار گرفتن وکلای پایه یک دادگستری در انواع و اقسام دعاوی حقوقی، اعم از مدنی، کیفری، خانواده و ثبتی و یا حتی وکالت در انواع کمیسیونهای ثبتی و شهرداری وکالت در دیوان عدالت اداری و... فعالیت داشته است و با بیش از 91 درصد موفقیت در پرونده های مأخوذه رکورد بی نظیری را از خود به جای نهاده است.

در صورتی که در رابطه با طلاق به درخواست زن و یا طلاق توافقی نیاز به مشاوره از سوی وکلای موسسه حقوقی راگا  و یا راهنمایی و قبول پرونده در خصوص دعوای اخذ به شفعه دارید می توانید با شماره تماس های زیر ارتباط بر قرار کنید.

حق طلاق با مرد است

مطابق قوانین و مقررات جاری در کشور که برگرفته از شریعت اسلام (فقه امامیه) می باشد حق طلاق با مرد است و براساس ماده 1133 قانون مدنی «مرد می تواند با رعایت مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید ...» این قاعده و اصل اولیه است ولیکن در شرایط استثنایی به زن نیز اجازه داده شده است که طبق شرایطی از دادگاه تقاضای طلاق نماید که در ذیل و به صورت مفصل مواردی را که زن می تواند درخواست طلاق را در دادگاه مطرح نماید شرح داده می شود. در ادامه با موسسه وکالتی راگا همراه باشید.

طرفین عقد ازدواج (دختر و پسر) می توانند در زمان مذاکرات اولیه هرگونه شرطی که مخالفتی با قوانین و مقررات نداشته باشد را به عنوان شرط ضمن عقد نکاح و ازدواج در سند ازدواج درج نمایند که این شروط انحصاری نبوده و کاملاً بستگی به توافق و تمایل زوجین دارد. تعدادی از شروط رایج در بین عموم مردم در دفترچه های سند ازدواج به صورت چاپی و از پیش تعیین شده وجود دارد که چنانچه زن و مرد تمایل داشته باشند با امضاء ذیل آن شروط آنها را پذیرفته و ثبت می شود ولیکن اگر زن یا مرد (علی الخصوص مرد) هر یک از شروط مندرج در سند ازدواج را امضاء ننماید به منزله عدم پذیرش آن شرط خواهد بود. البته زوجین می توانند از طریق طلاق توافقی از یکدیگر جدا بشوند.

می توانید برای دریافت مشاوره، انجام مراحل طلاق توافقی  توسط وکلای دارالعدل راگا، گرفتن وکیل برای طلاق توافقی و دریافت اطلاعات بیشتر راجع به طلاق توافقی با شماره های زیر تماس بر قرار کنید.

قانون گذار در ماده 1119 قانون مدنی مواردی را به عنوان مثال ذکر کرده است که عبارتند از:

  1.  چنانچه شوهر زن دیگر بگیرد.
  2.  اگر مرد در مدت معینی (مثل یک سال) غایب شود.
  3.  مرد در مدت معینی نفقه همسر خود را پرداخت نکند.
  4.  مرد بر علیه حیات همسر خود سوء قصد یا سوء رفتاری نماید که زندگانی آنها با یگدیگر غیرقابل تحمل شود.

زن در این موارد وکیل و وکیل در توکیل باشد که با اثبات به وجود آمدن یکی از این شروط در دادگاه صالح و پس از صدور حکم نهایی با اجازه دادگاه خود را مطلقه نماید.

همچنین در ماده 1129 قانون مدنی نیز مورد دیگری برای طلاق از جانب زن (بدون رضایت مرد) پیش بینی شده است که به این صورت است: اگر شوهر از پرداخت نفقه استنکاف (امتناع) نماید و حکم صادره از دادگاه در مورد نفقه امکان اجرا نداشته باشد و نتوان از طریق اجرای احکام شوهر را ملزم به دادن نفقه نمود، زن می تواند برای طلاق پرونده تشکیل داده و در این فرض دادگاه مرد را اجبار به طلاق می نماید.

بیشتر بدانید تمکین چیست؟

اگر در موردی زن هیچ یک از شرایط مذکور را نداشته باشد تنها در صورت اثبات عسر و حرج خود می تواند درخواست طلاق نماید. ثابت نمودن موارد عسر و حرج از طرف زن بسیار دشوار بوده و مستلزم صرف وقت و زمان زیادی می باشد.

عسر و حرج اشاره شده در این مطلب عبارت است از این که زن در وضعیتی قرار داشته باشد که ادامه زندگی برای وی با سختی و مشقت همراه بوده به صورتی که تحمل این سختی و مشقت برای زن وجود نداشته باشد و اصطلاحاً سختی زندگی برای زن به صورتی باشد که غیر قابل تحمل باشد در این صورت زن می تواند با تشکیل پرونده طلاق به استناد عسر و حرج و مطرح کردن مورد خاص خود و اثبات آن در دادگاه، موفق به صدور حکم له خود(به نفع خود) شود.

موارد ذیل از جمله مثال هایی است که ماده 1130 قانون مدنی به آن اشاره نموده است.

  • زوج زندگی خانوادگی را حداقل به مدت 6 ماه متوالی و یا 9 ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه ترک نموده باشد.
  • زوج به یکی از انواع مواد مخدر اعتیاد داشته باشد و یا به مصرف مشروبات الکلی معتاد باشد به نحوی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد شده باشد.
  • مرد به حبس 5 سال یا بیشتر محکوم شده باشد و حکم قطعی نیز صادر شده باشد.
  • زوج نسبت به همسر خود ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر داشته باشد که عرفاً برای زوجه با توجه به وضعیت وی غیرقابل تحمل باشد.
  • ابتلاء زوج به بیماری صعب العلاج روانی یا مسری یا ابتلاء وی به هر نوع بیماری صعب العلاج که زندگی مشترک را دچار اختلال نماید.

لازم به ذکر است که موارد ذکر شده در این ماده انحصاری نبوده و صرفاً به عنوان مثال آورده شده است و در سایر موارد که زوجه به آن استناد نماید دادگاه مورد طرح شده از جانب زن را بررسی و در صورتی که برای دادگاه محرز شود که از مصادیق عسر و حرج است حکم طلاق صادر خواهد شد.

یکی از موارد و راه هایی که می توان برای اثبات عسر و حرج زن مطرح نمود این مطلب است که زوجه با بذل و بخشش تمام و یا قسمتی از مهریه خود به مقصود خود که همان طلاق است برسد در این حالت برای دادگاه نیز وجود عسر و حرج که سختی و مشقت غیرقابل تحمل برای زن می باشد نیز ثابت شده و امکان صدور حکم طلاق تسهیل خواهد شد.

در مواردی که اثبات عسر و حرج برای زن در دادگاه سخت باشد معمولاً از طرف وکلاء متخصص و با تجربه مؤسسه حقوقی داراالعدل راگا توصیه می گردد که تمام یا قسمتی از مهریه توسط زن بخشیده شود تا ثابت نمودن مورد عسر و حرج برای زن راحت تر شود و در نتیحه در مدت زمان کمتری امکان صدور حکم طلاق برای زن وجود خواهد داشت.

آخرین مقالات

در حال بارگذاری ...