الزام به تنظیم سند رسمی ملک: شرایط و تشکیل پرونده

  • نویسنده: وحید محمدی نصرآبادی
  • تاریخ آخرین بروز رسانی:
  • دسته بندی: حقوقی
در مواردی پیش می آید که شخصی ملکی را خریداری نموده است و در قرارداد توافق نموده اند که در تاریخ معینی فروشنده در دفترخانه اسناد رسمی حاضر و سند ملک را به نام فروشنده تنظیم نماید.

الزام به تنظیم سند رسمی ملک

در مواردی پیش می آید که شخصی ملکی را خریداری نموده است و در قرارداد توافق نموده اند که در تاریخ معینی فروشنده در دفترخانه اسناد رسمی حاضر و سند ملک را به نام فروشنده تنظیم نماید ولیکن فروشنده در تاریخ تعیین شده در دفترخانه حضور پیدا نمی کند و این عدم حضور معمولاً به دلیل اختلاف حساب، افزایش قیمت ملک پس از قرارداد و ... می باشد که در این صورت خریدار برای این که بتواند از مزایای قانونی تنظیم سند به نام خود استفاده کند ناچار است با مراجعه به دادگاه و تشکیل پرونده به خواسته خود برسد.

دیگر خدمات ما انجام طلاق توافقی

شرایط و موارد مهم پرونده

  1. برای تشکیل پرونده همراه داشتن مدارک احراز هویت از قبیل شناسنامه و کارت ملی الزامی می باشد.
  2. حضور مالک (خریدار) یا وکیل وی ضروری است.
  3. خواهان پرونده الزاماً باید ثبت نام ثنا را در سامانه انجام دهد و این کار در دفتر خدمات قضایی صورت می گیرد.
  4. اصل مبایعه نامه ملک می بایست پیوست پرونده شود. البته لازم به ذکر است که دفاتر خدمات قضایی اصل مدارک را رؤیت و پس از اسکن، تصویر آن را برای پیوست نمودن پرونده ارسال نموده و اصل مدارک را عودت می نمایند.
  5. در صورتی که شما با وکیل دادگستری قرارداد منعقد نمائید اصول مدارک را به ایشان ارائه و وکیل پس از مشاهده اصل مدارک کپی آنها را شخصاً برابر اصل نموده و اقدام به ثبت پرونده می نماید.
  6.  برای ثبت پرونده تنظیم سند رسمی ملک، می باید فرم تعیین ارزش منطقه ای ملک نیز تکمیل شود که این فرم از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به خواهان ارائه می شود که در آن اطلاعاتی از قبیل آدرس، پلاک ثبتی، مساحت، نوع ساخت ملک از قبیل سازه آهنی یا بتنی و ... خیابان و کوچه ای که ملک در آن واقع شده و ... وجود دارد.
  7.  پرداخت هزینه های دادرسی و اوراق قضایی از طریق دفاتر خدمات قضایی و به صورت الکترونیکی.
  8.  در صورتی که مطابق قرارداد و عرف معمول در جامعه، مبلغی از ثمن معامله (قیمت توافق شده)   می باید از جانب خریدار و در زمان تنظیم سند به فروشنده پرداخت گردد، دادگاه ممکن است پس از احراز این شرط تنظیم سند را منوط به پرداخت باقی ثمن می نماید.

دیگر خدمات ما: اخذ به شفعه چیست؟

آخرین مقالات

در حال بارگذاری ...