دادگاه صالح چیست؟

  • نویسنده: وحید محمدی نصرآبادی
  • تاریخ آخرین بروز رسانی:
  • دسته بندی: حقوقی

به طور خلاصه می‌توان گفت: دادگاه صالح دادگاهی است که صلاحیت و شایستگی قانونی برای رسیدگی به یک دعوا را در اختیار دارد و این صلاحیت مطابق قانون به دادگاه اعطاء شده است. در این مقاله به تمام موارد زیر پاسخ خواهیم داد.

  • دادگاه صالح برای نصب قیم
  • دادگاه صالح برای طلاق
  • دادگاه صالح در دعاوی حقوقی
  • دادگاه صالح در اموال منقول
  • دادگاه صالح در اثبات نسب
  • دادگاه صالح برای اجرای رأی داور
  • دادگاه صالح برای صدور حکم ورشکستگی
  • دادگاه صالح برای مطالبه مهریه

در صورت نیاز به راهنمایی می‌توانید با کارشناسان و وکلای موسسه دارالعدل راگا تماس بگیرید، اگر سوالی در رابطه با این مقاله دارید می‌توانید از طریق بخش دیدگاه ها سوال خود را با ما در میان بگذارید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ داده شود.

مؤسسه حقوقی دارالعدل راگا در تاریخ 15/2/1387 تحت شماره ثبت 22565 و شماره ملی 10103608479 در اداره ثبت شرکتها به وسیله یک وکیل دادگستری به ثبت رسیده است. این مؤسسه با در اختیار گرفتن وکلای پایه یک دادگستری در انواع و اقسام دعاوی حقوقی، اعم از مدنی، کیفری، خانواده و ثبتی و یا حتی وکالت در انواع کمیسیونهای ثبتی و شهرداری وکالت در دیوان عدالت اداری و... فعالیت داشته است و با بیش از 91 درصد موفقیت در پرونده های مأخوذه رکورد بی نظیری را از خود به جای نهاده است.

در صورتی که در رابطه با دعوای اخذ به شفعه نیاز به مشاوره از سوی وکلای موسسه حقوقی راگا  و یا راهنمایی و قبول پرونده در خصوص دعوای اخذ به شفعه دارید می توانید با شماره تماس های زیر ارتباط بر قرار کنید.

 

دادگاه صالح چیست؟

دادگاه صالح دادگاهی است که صلاحیت و شایستگی قانونی برای رسیدگی به یک دعوا را در اختیار دارد و این صلاحیت مطابق قانون به دادگاه اعطاء شده است برای مثال در مورد اموال غیرمنقول دادگاهی صلاحیت رسیدگی را دارد که ملک غیرمنقول در حوزه قضایی آن واقع شده است (ماده 10 قانون آیین دادرسی مدنی)

بیشتر بدانید دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای اخذ به شفعه

دادگاه صالح برای نصب قیم

مطابق ماده 48 قانون امور حسبی کلیه امور مربوط به قیمومت در صلاحیت دادگاهی است که محجور در حوزه قضایی آن اقامت دارد.

بر فرض مثال چنانچه شخص محجور در حوزه قضایی شهرستان اسلامشهر اقامت دارد، همه امور این محجور در صلاحیت دادگاه اسلامشهر می باشد.

مطابق ماده 50 قانون امور حسبی اگر محجور در خارج از ایران اقامت داشته باشد امور قیمومت محجور در صلاحیت دادگاه شهرستان تهران است.

دادگاه صالح برای طلاق

به استناد ماده 12 قانون حمایت خانواده مصوب 1/12/91 در کلیه امور خانوادگی مربوط به زوجین، زوجه (زن) می تواند در دادگاه محل اقامت شوهر یا محل سکونت خود طرح دعوی نماید مگر در موردی که خواسته مطالبه مهریه مال غیرمنقول باشد.

بنابراین می توان گفت:

  1. در دعوای طلاق توافقی دادگاه صالح دادگاهی است که زوجین در حوزه قضایی آن اقامت دارند.
  2. در دعوای طلاق به درخواست زوجه مطابق ماده 12 قانون حمایت خانواده زن می تواند در دادگاهی که اقامتگاه وی در حوزه قضایی آن واقع است طرح دعوی نماید.
  3. همچنین در دعوای طلاق به درخواست زوج (مرد) نیز دادگاه صالح دادگاهی است که زوجه (زن) در حوزه قضایی آن دادگاه اقامت دارد.

دادگاه صالح در دعاوی حقوقی

دعاوی حقوقی معمولاً به 2 نوع مالی و غیرمالی تقسیم می شوند و دعاوی مالی نیز به منقول و غیرمنقول قابل تقسیم هستند.

اصولاً دعاوی مالی منقول در صلاحیت دادگاهی است که خوانده در حوزه قضایی آن اقامت دارد. (ماده 11 قانون آیین دادرسی مدنی) همچنین دعاوی مالی غیرمنقول نیز به صراحت ماده 12 قانون آیین دادرسی مدنی در دادگاهی مطرح می شود که مال غیرمنقول در حوزه قضایی آن دادگاه قرار دارد.

بیشتر بدانید  انواع رأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری

دادگاه صالح در اموال منقول

در مورد اموال منقول نظیر وجه نقد، اتومبیل و... مطابق ماده 11 قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی به دعاوی اموال منقول در صلاحیت دادگاهی است که خوانده در حوزه قضایی آن اقامت دارد.

دادگاه صالح در اثبات نسب

در دعوای اثبات نسب دادگاه صلاحیت دار دادگاه خانواده است و می بایست به دادگاه خانواده محل اقامت خوانده مراجعه نمود. ماده 4 قانون حمایت خانواده نیز صراحتاً رسیدگی به دعوای نسب را در صلاحیت دادگاه خانواده اعلام نموده است.

دادگاه صالح برای اجرای رأی داور

بعد از صدور رأی داوری چنانچه محکوم علیه رأی داوری تا 20 روز بعد از ابلاغ رأی، نظر داوران را اجرا ننماید، دادگاهی که دعوا را به داوری ارجاع نموده است یا دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را دارد صلاحیت صدور اجرائیه به درخواست طرف ذی نفع را خواهد داشت. اجرای رأی داور برابر مقررات قانونی می باشد. (ماده 488 قانون آیین دادرسی مدنی)

دادگاه صالح برای صدور حکم ورشکستگی

3 نوع ورشکستگی وجود دارد:

  1. ورشکستگی به تقصیر
  2. ورشکستگی به تقلب : صلاحیت ذاتی این دو ورشکستگی در حوزه دادگاه کیفری دو است. ولی از نظر محلی در صلاحیت دادگاهی است که ورشکسته در حوزه قضایی آن اقامت دارد.
  3. ورشکستگی عادی : رسیدگی به این نوع از ورشکستگی مطابق قواعد کلی حقوقی در صلاحیت دادگاه حقوقی خوانده می باشد.

دادگاه صالح برای مطالبه مهریه

زوجه برای مطالبه مهریه خویش ابتدا می بایست از طریق اجرای اسناد رسمی اقدام و چنانچه اموالی از زوج به دست آید توقیف شده و مهریه از طریق مزایده اموال زوج وصول خواهد شد. چنانچه هیچ گونه اموالی از زوج شناسایی نشود یا اموال زوج تکافوی مهریه را نکنند، نسبت به مابقی مهریه نیز زوجه می تواند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و تشکیل پرونده مطالبه مهریه از طریق جلب مرد تا وصول مهریه خویش (در محاکم قضایی) اقدام نماید.

آخرین مقالات

در حال بارگذاری ...