در چه شرایطی شفیع می تواند از اخذ به شفعه استفاده کند؟

  • نویسنده: وحید محمدی نصرآبادی
  • تاریخ آخرین بروز رسانی:
  • دسته بندی: حقوقی

برای شما هم پیش آمده که بدانید در چه شرایطی شفیع می تواند از اخذ به شفعه استفاده کند و اخذ به شفعه در چه موردی ممکن است که انتقال به قصد بیع باشد؟ و شرایط دعوی اخذ به شفعه چیست؟ ; در این مقاله می‌خواهیم به تمام این سوالات پاسخ بدهیم. در صورت داشتن هرگونه سوال در این رابطه می‌توانید با وکلای موسسه تماس حاصل فرمایید و یا از طریق نظرات سوال خود را مطرح کنید.

مؤسسه حقوقی دارالعدل راگا در تاریخ 15/2/1387 تحت شماره ثبت 22565 و شماره ملی 10103608479 در اداره ثبت شرکتها به وسیله یک وکیل دادگستری به ثبت رسیده است. این مؤسسه با در اختیار گرفتن وکلای پایه یک دادگستری در انواع و اقسام دعاوی حقوقی، اعم از مدنی، کیفری، خانواده و ثبتی و یا حتی وکالت در انواع کمیسیونهای ثبتی و شهرداری وکالت در دیوان عدالت اداری و... فعالیت داشته است و با بیش از 91 درصد موفقیت در پرونده های مأخوذه رکورد بی نظیری را از خود به جای نهاده است.

در صورتی که در رابطه با شرایط شفیع در استفاده از اخذ به شفعه نیاز به مشاوره از سوی وکلای موسسه حقوقی راگا دارید یا پرونده ای در این خصوص دارید می توانید با شماره های زیر تماس بر قرار کنید.

در چه شرایطی شفیع می تواند از اخذ به شفعه استفاده کند؟

شفیع (شخصی که قانون گذار به وی اجازه داده است از حق شفعه استفاده کند) در موارد و شرایط خاصی حق دارد اخذ شفعه نماید که این شرایط عبارتند از:

  1. مال موضوع اخذ به شفعه الزاماً می بایست غیرمنقول باشد یعنی قابلیت نقل و انتقال و جابجایی از مکانی به مکان دیگر را نداشته باشد مثل زمین، خانه و ...
  2. این مال باید قابل تقسیم باشد و قابل تقسیم بودن یا نبودن آن توسط قاضی شعبه احراز می گردد و چنانچه قاضی نتواند شخصاً تشخیص دهد که مال غیرمنقول قابل تقسیم است یا غیر از نظر کارشناسان رسمی دادگستری استفاده خواهد کرد.
  3. مال غیرمنقول باید بین 2 نفر مشاع و مشترک باشد و چنانچه بیش از 2 نفر مالک داشته باشد شرایط اخذ به شفعه محقق نخواهد شد.
  4. همان طور که در مطالب قبل بیان شد اخذ به شفعه در موردی به وجود می آید که انتقال سهم الشرکه یکی از دو شریک به قصد بیع (خرید و فروش) به عمل آید و چنانچه به قصد یکی از عقود معین یا نامعین دیگر، انتقال صورت پذیرد شرایط اخذ به شفعه محقق نشده و شفیع نمی تواند از امتیاز قانونی اخذ به شفعه استفاده نماید.
  5. یکی از شرکاء باید سهم الشرکه خود را به قصد بیع به شخص ثالثی که خریدار نام دارد بفروشد و در صورتی که انتقال سهم از طریق یکی از عقود دیگر مثل معاوضه، اجاره، هبه، صلح و ... به ثالث منتقل شود امکان و شرایط قانونی اخذ به شفعه فراهم نخواهد بود.
  6. شفیع می تواند و اختیار دارد مبلغی که خریدار به شریک دیگر داده است را پرداخت و سهم فروخته شده را تملک نماید.
  7. شفیع جهت اخذ به شفعه یک مهلت و زمانی را باید رعایت نماید و این مهلت از طرف قانون پیش بینی نشده است و صرفاً فوریت قید شده است که شفیع باید فوراً پس از اطلاع از فروش سهم توسط شریک دیگر اقدام نماید.
  8. حق شفعه به دلیل مالی بودن قابل ساقط کردن از طرف شفیع می باشد و همچنین پس از فوت شفیع به وراث قانونی وی منتقل می گردد.

بیشتر بدانید: حق شفعه چیست؟

اخذ به شفعه در چه موردی ممکن است که انتقال به قصد بیع باشد؟

همان طور که ذکر شد یکی از شرایط اخذ به شفعه این است که شریک به قصد بیع سهم خود را به ثالث فروخته باشد. این مطلب به این معناست که اگر شریک به قصد دیگری غیر از بیع سهم خود را منتقل نماید شرایط اخذ به شفعه فراهم نخواهد نشد.

دادخواست اخذ به شفعه

ریاست محترم دادگاه حقوقی شهرستان ............

باسلام؛ احتراماً به استحضار می رساند اینجانب با خوانده ردیف اول مطابق اسناد و مدارک پیوست مالکین مشاعی پلاک ثبتی .................. فرعی از ............... اصل بخش 11 شهرستان ............... می باشم که اخیراً متوجه شده ام که خوانده ردیف اول 3 دانگ سهم الشرکه خویش را بدون اطلاع بنده به مبلغ ............... ریال به خوانده محترم ردیف دوم فروخته و کل ثمن را نیز دریافت نموده است. متعاقباً و ظرف یک هفته کل ثمن را تهیه و مطابق فیش شماره .................. مورخ .................... به حساب سپرده دادگستری واریز و طبق اظهارنامه شماره ................ مورخ ................ موضوع را به خواندگان پرونده ابلاغ نمودم. لذا تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر اعلام اخذ به شفعه و محکومیت خوانده ردیف اول به تنظیم سند به نام اینجانب را دارم.

                                                                                                                                با احترام

بیشتر بدانید: استثنایی بودن اخذ به شفعه یعنی چه؟

دعوی اخذ به شفعه

دعوایی است که یکی از دو شریک مال غیرمنقول می تواند در صورت جمع شرایط مقرر در قانون مطرح نموده و سهم الشرکه شریک دیگر را تملک نماید. شرایط دعوای اخذ به شفعه عبارتند از:

  1. مال موضوع شراکت، غیرمنقول باشد. مثل زمین، باغ، ویلا و...
  2. مال غیرمنقول قابل تقسیم باشد یعنی قابلیت تقسیم را بین شرکاء داشته باشد.
  3. بین دو نفر شریک باشد. قانون گذار صراحتاً در ماده 808 قانون مدنی اعلام می دارد مال غیرمنقول می باید بین دو نفر مشترک باشد و اگر تعداد شرکاء بیش از 2 نفر باشند شرایط اخذ به شفعه محقق نخواهد شد.
  4. یکی از شرکاء سهم الشرکه خود را به قصد بیع واگذار نماید و چنانچه به یکی از عقود دیگر از قبیل مشارکت، اجاره، صلح و... واگذار نماید امکان اخذ به شفعه فراهم نخواهد آمد.
  5. شریک دیگر می تواند با پرداخت ثمن، سهم الشرکه شریک دیگر را تملک نماید.
  6. اعمال حق شفعه فوری است و این امر به فوریت باید انجام شود و مهلت فوریت را عرف تعیین می کند و قاضی رسیدگی کننده نیز مهلت فوریت را با توجه به عرف و عادت در نظر گرفته و تصمیم گیری می نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فرم دادخواست اخذ به شفعه و شرایط دعوی اخذ به شفعه می توانید با وکلای ما جهت مشاوره تماس بگیرید.

شرایط دعوی اخذ به شفعه

دعوای اخذ به شفعه شرایط خاص و منحصر به فرد خود را دارد که این شرایط در ماده 808 قانون مدنی ذکر شده است.

ماده 808 قانون مدنی در این خصوص مقرر داشته است «هر گاه مال غیرمنقولِ قابل تقسیمی، بین دو نفر مشترک باشد و یکی از دو شریک، حصه خود را به قصد بیع به شخص ثالث منتقل کند شریک دیگر حق دارد قیمتی را که مشتری داده است به او بدهد و حصه مبیع را تملک کند.

این حق را حق شفعه و صاحب آن را شفیع می گویند.

آخرین مقالات

در حال بارگذاری ...