طرح و دفاع از دعاوی حقوقی

طرح و دفاع از دعاوی حقوقی

در دنیای کنونی، با توجه به پیچیدگی مناسبات اجتماعی امکان بروز اختلافی که هر طرف خود را محق می داند بسیار است. این موضوع را تنوع شیوه های انعقاد قراردادها تشدید نموده است. چرا که ممکن است اساساً فروشنده و خریدار قبل از انعقاد قرارداد و یا حتی پس از آن یکدیگر را ملاقات نکنند و این عدم شناخت در آینده، باعث بروز سوء تفاهم و یا خدای ناکرده سوء استفاده گردد.

دعاوی حقوقی در تعریف ساده و عامیانه دعاوی هستند که در صورت اثبات حق برای یکی از طرفین، طرف دیگر به مجازات های مقرر در قانون مجازات اسلامی و امثالهم مانند حبس، جزای نقدی، قصاص، شلاق و... محکوم نمی گردد و تنها در حدود خواسته خواهان در صورت تشخیص دادگاه به انجام یا عدم انجام کاری، پرداخت وجه چک یا سفته و رسید عادی و... و یا پرداخت خسارت محکوم می گردد و اساساً موضوع وقوع جرم و تقریر مجازات منتفی است و در رای دادگاه حکم به مجازات خوانده مقرر نخواهد شد.

دعوای حقوقی در مقابل دعوای کیفری است و دعوای خانواده نیز از اقسام دعاوی حقوقی است، با اندک تفاوتی با یک مثال می توان دعوای حقوقی را از کیفری باز شناخت. فرض کنید شما مالک ملکی به طور موروثی هستید شخصی با جعل دادنامه انحصار وراثت خود را مالک ملک جنابعالی معرفی می کند و با اعلام مفقودی سند، از اداره ثبت اسناد و املاک موفق به اخذ سند رسمی می گردد. در اینجا شما دو دعوا را می باید مطرح نمایید:

  1. طرح دعوای کیفری از بابت ارتکاب جرایم جعل، استفاده از سند مجعول و کلاهبرداری
  2. طرح دعوای حقوقی اعلام بطلان سند.

در صورتی که دعوای کیفری را مطرح نمایید تنها جاعل و کلاهبردار مجازات می شوند (حبس) ولیکن با طرح دعوای حقوقی است که مال به ملکیت شما از نظر قانونی در می آید چرا که اسنادی که بر پایه جعل انحصار وراثت صادر گردیده بودند باطل می گردند و ملک به مالکیت شما در می آید. در واقع با طرح دعوای حقوقی و اعلام بطلان سندِ طرف دعواست که شما به حق قانونی خود نائل می شوید.

با توجه به اینکه قاضی تنها در محدوده خواسته مطرح شده در دادخواست می تواند انشاء رای نماید و طرح دادخواست حقوقی مستلزم رعایت تشریفات پیچیده حقوقی است در صورت طرح نادرست یا عدم رعایت یکی از نکات ظریف طرح دعاوی حقوقی مسلماً نه تنها به حقوق قانونی خود نمی رسید بلکه حتی متحمل ضرر ناشی از طرح چنین دعوایی (پرداخت هزینه دادرسی) نیز می گردید.

این موضوع در مورد دفاع از دعاوی حقوقی که علیه شما ممکن است مطرح شده باشد نیز صادق است. چرا که یک دفاع نامناسب شاید سرمایه زندگی چند ساله شما را از بین ببرد.

با این مقدمه روشن است که با آگاهی کامل از شرایط و کیفیات طرح هر دعوای حقوقی می باید به این مهم گام نهید.

دارالعدل راگا با در اختیار داشتن وکلای پایه یک تخصصی در هر دعوایی به شما این امکان را می دهد که از داشتن بهترین ها بهره مند گردید.

ما از حساسیت بالای طرح چنین دعاویی به خوبی آگاهیم و قبل از طرح و یا دفاع از دعاوی مطروحه علیه شما، با جمع آوری مدارک، دلایل و شواهد کافی برای احقاق حق شما می جنگیم. (گاهی لازم است برای طرح دعوایی به جمع آوری ادله ای از طریق قانونی اقدام کنیم که یک مورد آن تأمین دلیل است که با طرح دادخواست مربوطه انجام می گردد). سوابق ما حاکی از موفقیت وکلای پایه یک دارالعدل راگا در پرونده های مختلف است.

دیدگاه یا سوال خود را مطرح کنید.



بهتر است برای پی گیری آتی شماره تلفن خود را وارد کنید تا کارشناسان با شما تماس بگیرند.


دیدگاه های شما

در حال بارگذاری ...