مدت زمان طلاق توافقی: طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

  • نویسنده: وحید محمدی نصرآبادی
  • خواندن: 5 دقیقه
  • تاریخ آخرین بروز رسانی:
  • دسته بندی: خانواده

مدت زمان طلاق توافقی

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

اغلب مراجعان سؤالات بسیاری در مورد مدت زمان انجام طلاق توافقی می پرسند و در سؤالاتی که پرسیده می شود برخی سوالات معمولا پر تکرارترند.

در این مقاله به تمام سوالات زیر پاسخ می دهیم.

  • پروسه و مراحل طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟
  • طلاق غیرتوافقی چقدر طول می کشد؟
  • درخواست طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟
  • رأی دادگاه برای طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟
  • طلاق توافقی بدون وکیل چقدر طول می کشد؟
  • طلاق از طرف زن چقدر طول می کشد؟

این سؤالات همه یک پاسخ دارند. چرا که تکراری هستند و در واقع یک مطلب مورد سؤال و پرسش قرار گرفته است و آن مدت زمان انجام مراحل طلاق توافقی از زمان تصمیم برای عملی نمودن خواسته طلاق توافقی است. به عبارت دیگر آنچه مورد پرسش قرار گرفته است مدت زمان انجام سیکل اداری و دادگستری طلاق توافقی از بدو (طرح دادخواست) تا ختم (اجرای صیغه طلاق) است. 

می توانید برای دریافت مشاوره، انجام امورطلاق توافقی توسط وکلای دارالعدل راگا، گرفتن وکیل برای طلاق توافقی و دریافت اطلاعات بیشتر راجع به طلاق توافقی  با شماره های زیر تماس بر قرار کنید.

مدت زمان انجام طلاق توافقی

حال در پاسخ به سوالت مذکور در مورد مدت زمان انجام مراحل طلاق توافقی باید گفت در شرایط عادی که زوجین حضور دارند (وکالت در طلاق اعطا نشده است) و توافق در شرایط طلاق وجود دارد مدت زمان تقریبی انجام طلاق توافقی حدوداً 10 روز کاری است.

اما من باب مثال زمانی که زن وکالت در طلاق (حق طلاق) از همسر خود دارد بدون حق اسقاط تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی، در چنین حالتی می باید از زمان ابلاغ رای طلاق توافقی 44 روز سپری گردد تا دادنامه قطعی گردد و قابلیت اجرا را داشته باشد.

طلاق توافقی بدون وکیل چقدر طول می کشد؟

ممکن است سوال گردد از لحاظ مدت زمان انجام مراحل طلاق توافقی در داشتن یا نداشتن وکیل تفاوتی وجود دارد؟ یا به تعبیر دیگر اگر طرفین با اعطای وکالت به وکیل دادگستری اقدام به طرح دعوا نمایند در مدت زمان کمتری می توانند رای دادگاه را اخذ و طلاق توافقی را در دفترخانه طلاق ثبت کنند؟

در مورد سوال مدت زمان طلاق توافقی با وکیل و یا بدون وکیل، باید گفت روشن است متخصص هر کاری، با توجه به انجام مکرر آن کار، از زیر و بم امور احتمالی آگاه است و می تواند مورد تخصص را در مدت زمان بسیار کمتر، با کیفیت بسیار بیشتر و حتی با هزینه پایین تر انجام دهد.

به عنوان مثال در مورد مهریه زوجه غیرمدخوله نکته ای در مقاله طلاق توافقی در دوران عقد ذکر شده که اگر توسط زن رعایت نگردد ممکن است هزینه بسیار هنگفتی بر زوجه تحمیل نماید.

دیگر خدمات دارالعدل راگا: طلاق توافقی در تهران

طلاق توافقی در کرج از طرف زن (زوجه) چقدر طول می کشد؟

همان طور که بیان شد در طلاق توافقی در کرج، می باید زوجین نسبت به طلاق، کیفیات و شرایط آن توافق داشته باشند. بنابراین علی الاصول زوجه نمی تواند بدون موافقت همسر خود دادخواست طلاق توافقی دهد. البته استثنائاتی به شرح ذیل وجود دارد:

1-در صورت اعطای وکالت طلاق از جانب زوج به زوجه مطابق قانون با حق عقد قرارداد با وکلای دادگستری، زوجه وکیل زوج در قبول طلاق، قبول بذل مهریه و اجرای صیغه طلاق می شود. بنابراین روشن است که در اینجا زن با مخالفت شوهر خویش مواجه نیست بلکه زوج اراده خود را با اعطای وکالت به همسر خویش واگذار نموده است.

2- به طریقی که در قسمت مراحل قانونی دعوای طلاق توافقی بیان شد از آذر ماه 1397 انجام مشاوره روانشناسی در مراکز بهزیستی مجاز معرفی شده برای طلاق توافقی الزامی گشته است که انجام این مشاوره دست کم 45 روز به طول می انجامد. زمانی که زوجین نخواهند چنین زمانی را سپری نمایند زوجه می تواند مبادرت به طرح دادخواست طلاق یک طرفه نماید و با توجه به اینکه در چنین دعوایی نیازی به انجام مشاوره روانشناسی نیست دادگاه مبادرت به تعیین وقت می نماید، در جلسه دادگاه، زوج می تواند مراجعه کند و شرایط طلاق را که قبلاً به وسیله زوجین توافق گشته را بیان کند و دادگاه نیز مطابق شرایط مقرر طرفین مبادرت به صدور رای می نماید.

البته با توجه به تعیین وقت از ناحیه دادگاه، مدت زمان تقریبی انجام مراحل طلاق توافقی در کرج منوط به شعبه رسیدگی کننده و حجم کار آن شعبه دارد. در این مورد هم راهکارهایی وجود دارد تا پرونده به مجتمع قضایی ارسال گردد که حجم کار کمتری دارد.

می توانید برای دریافت مشاوره، انجام امورطلاق توافقی توسط وکلای دارالعدل راگا، گرفتن وکیل برای طلاق توافقی و دریافت اطلاعات بیشتر راجع به طلاق توافقی  با شماره های زیر تماس بر قرار کنید.

شرایط و مراحل دعوای طلاق توافقی

1 – توافق زوجین (زن و مرد) در شرایط طلاق

همانطور که از نام «طلاق توافقی» بر می آید زوجین باید در طلاق و کیفیات و شرایط آن توافق داشته باشند. امور اساسی که می باید زوجین در آن، در قالب توافق نامه توافق داشته باشند موارد ذیل می باشد:

الف- مهریه: قبل از طرح دادخواست طلاق توافقی، زوجین می باید در قالب توافق نامه تکلیف مهریه را مشخص نمایند. یعنی مشخص نمایند زن آیا کل مهریه را بذل می نماید یا بخشی از آن را و یا بدون بذل هیچ قسمتی از مهریه کل مهریه را دریافت می نماید. زوجین می توانند توافق نمایند در ازای دریافت مالی نظیر خانه یا اتومبیل، زوجه بقیه مهریه خویش را بذل نماید و یا مهریه خویش را در قالب اقساط معین در مدت زمان معینی دریافت نماید.

ب- حضانت: زوجین در صورت داشتن فرزند مشترک تکلیف فرزندان مشترک را مشخص نمایند. مطابق قانون، حضانت فرزندان اعم از پسر و دختر تا 7 سالگی با مادر و پس از آن با پدر است. البته زوجین می توانند خلاف این قانون توافق نمایند. اگر زوجه با وکالت نامه طلاق به دادگاه مراجعه نماید باید حق تعیین حضانت نیز در وکالت نامه قید شده باشد در غیر این صورت مطابق قانون مذکور عمل خواهد شد. معمولاً دادگاه حق ملاقات بین 24 تا 48 ساعت در هفته برای طرفی که حضانت فرزند با وی نیست در نظر می گیرد. البته طرفین می توانند توافق دیگری نیز در این زمینه داشته باشند.

ج- نفقه: در صورت وجود نفقه معوقه، در مورد بذل و یا اخذ آن نیز می باید توافق صورت گیرد.

د- اجرت المثل: اجرت المثل به معنای کارهایی است که زن در خانه شوهر و به دستور او انجام داده است.

توافق در خصوص اخذ یا بذل اجرت المثل نیز ضروری است.

ه- جهیزیه: زوجین در خصوص استرداد جهیزیه نیز می باید توافق نمایند. بنابراین اگر حتی زوجه در مورد جهیزیه سیاهه ندارد و یا فاکتوری از اجناس خریداری شده ندارد نیز می تواند با توافق با شوهر خویش، نسبت به استرداد جهیزیه خویش اقدام نماید.

دیگر خدمات دارالعدل راگا: طلاق توافقی در دوران عقد

2 – مراحل قانونی دعوای طلاق توافقی

از آذر ماه 1397 انجام مشاوره روانشناسی در مراکز بهزیستی مجاز معرفی شده برای طلاق توافقی الزامی گشته است. به طوری که زوجین می باید در سامانه «تصمیم» درخواست خویش را اعلام نمایند. سپس با شرکت در 5 جلسه مشاوره که دست کم 45 روز به طول می انجامد گواهی عدم انصراف از طلاق را اخذ نمایند (البته راه های دیگری نیز در جهت تسریع در این زمینه و عدم الزام به اخذ این گواهی وجود دارد که در مقاله توضیح داده شده است)

پس از اخذ گواهی مربوطه زوجین می باید نسبت به طرح دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات قضایی اقدام نمایند. مطابق مواد 27و25 قانون حمایت از خانواده، در طلاق توافقی داوری احتیاج نیست و مشاوره کفایت       می کند. بعضی از قضات قبل از صدور حکم، از زوجه می خواهند که گواهی عدم بارداری را اخذ نماید. اما اکثریت قضات دریافت گواهی عدم بارداری را از وظایف سردفتر طلاق می دانند و در دادنامه بر آن مطلب تصریح می کنند. پس از برگزاری جلسه رسیدگی و متعاقب آن صدور حکم، طرفین برای اخذ حکم و اسقاط حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی همچنین اخذ گواهی قطعیت حکم به دادگاه مراجعه می نمایند. سپس با دریافت مدارک مذکور برای ثبت طلاق به دفترخانه طلاق مراجعه می کنند.

موارد مهم در مدت زمان طلاق توافقی

1 – در صورتی که حتی نسبت به یکی از موارد پیش گفته توافق حاصل نشود و یا اینکه حتی پس از صدور دادنامه و قبل از مراجعه به دفتر طلاق و اجرای صیغه طلاق یکی از طرفین پشیمان شود امکان طلاق به صورت توافقی وجود ندارد.

2 – در صورتی که حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی در فرم توافق نامه زوجین ساقط نگردد می باید از لحظه ابلاغ دادنامه 44 روز سپری گردد.

3 – مدت زمان اجرای دادنامه طلاق توافقی 3 ماه از تاریخ قطعیت حکم است.

4 – در صورتی که زن از شوهر خود وکالت در طلاق بگیرد باید حتماً وکالت در توکیل در آن قید گردد در غیر این صورت چنین وکالتنامه ای فاقد اثر است.

5 – در صورت باکره بودن زوجه، زوجین می توانند از سردفتر طلاق، نامه جهت حذف نام همسر خود از شناسنامه شان اخذ کنند.

6 – در صورت بذل مهریه به وسیله زن، نامبرده می تواند در زمان عده به مهریه خویش رجوع نماید. برای جلوگیری از چنین کاری می توان در توافق نامه و رأی دادگاه و مشاوره صورت گرفته اسقاط حق رجوع قید گردد. البته در صورت رجوع زن، مرد نیز می تواند از طلاق رجوع کند.

7 – در صورت بذل مهریه در دفتر اسناد رسمی زن نمی تواند به مهریه رجوع کند.

8– طلاق توافقی در زمره طلاق بائن است و در آن رجوع وجود ندارد. بنابراین در صورت توافق مجدد زوجین با یکدیگر می باید مجدداً ازدواج نمایند (حق رجوع به مهریه با رجوع شوهر به زن متفاوت است) .

 

آخرین مقالات

در حال بارگذاری ...