طلاق توافقی در کرج: هزینه وکیل، شرایط، مشاوره و مدت آن

  • نویسنده: وحید محمدی نصرآبادی
  • تاریخ آخرین بروز رسانی:
  • دسته بندی: خانواده

طلاق توافقی در کرج 

موسسه دارالعدل راگا خدمات طلاق توافقی کرج، طلاق توافقی غرب کرج و طلاق توافقی سریع کرج را ارائه می کند. موسسه حقوقی دارالعدل راگا با سابقه درخشان در تشکیل و پیگیری پرونده های قضایی توسط وکلاء مجرب در اقصی نقاط کشور عزیزمان ایران خصوصا در شهر تهران و کرج تا کنون موفقیت های فراوانی را کسب کرده است.

کرج از جمله شهرهای مهم و پر جمعیت است که به دلیل اهمیت خاص آن، در این مقاله به بحث طلاق توافقی در کرج می پردازیم.

از مهم ترین پرونده های قضایی، دعوای طلاق توافقی می باشد که شرایط خاص خود را داشته و در ذیل موارد مهم و کاربردی آن ذکر و به صورت مبسوط شرح داده می شود.

می توانید برای دریافت مشاوره، گرفتن وکیل برای طلاق توافقی در کرج و اطلاع از روند طلاق توافقی در کرج با شماره های زیر تماس بر قرار کنید.

دیگر خدمات ما: طلاق توافقی در تهران

شرایط طلاق توافقی در کرج

1 – توافق زوجین (زن و مرد) در مراحل، موارد و شرایط طلاق توافقی

همانطور که از نام «طلاق توافقی» بر می آید زوجین باید در طلاق و کیفیات و شرایط آن توافق داشته باشند. امور اساسی که می باید زوجین در آن، در قالب توافق نامه توافق داشته باشند موارد ذیل می باشد:

الف- مهریه: قبل از طرح دادخواست طلاق توافقی در کرج، زوجین می باید در قالب توافق نامه تکلیف مهریه را مشخص نمایند. یعنی مشخص نمایند زن آیا کل مهریه را بذل می نماید یا بخشی از آن را و یا بدون بذل هیچ قسمتی از مهریه کل مهریه را دریافت می نماید. زوجین می توانند توافق نمایند در ازای دریافت مالی نظیر خانه یا اتومبیل، زوجه بقیه مهریه خویش را بذل نماید و یا مهریه خویش را در قالب اقساط معین در مدت زمان معینی دریافت نماید.

ب- حضانت: زوجین در صورت داشتن فرزند مشترک تکلیف فرزندان مشترک را مشخص نمایند. مطابق قانون، حضانت فرزندان اعم از پسر و دختر تا 7 سالگی با مادر و پس از آن با پدر است. البته زوجین می توانند خلاف این قانون توافق نمایند. اگر زوجه با وکالت نامه طلاق به دادگاه مراجعه نماید باید حق تعیین حضانت نیز در وکالت نامه قید شده باشد در غیر این صورت مطابق قانون مذکور عمل خواهد شد. معمولاً دادگاه حق ملاقات بین 24 تا 48 ساعت در هفته برای طرفی که حضانت فرزند با وی نیست در نظر می گیرد. البته طرفین می توانند توافق دیگری نیز در این زمینه داشته باشند.

ج- نفقه: در صورت وجود نفقه معوقه، در مورد بذل و یا اخذ آن نیز می باید توافق صورت گیرد.

د- اجرت المثل: اجرت المثل به معنای مزدکارهایی است که زن در خانه شوهر و به دستور او انجام داده است.

توافق در خصوص اخذ یا بذل اجرت المثل نیز ضروری است.

ه- جهیزیه: زوجین در خصوص استرداد جهیزیه نیز می باید توافق نمایند. بنابراین اگر حتی زوجه در مورد جهیزیه سیاهه ندارد و یا فاکتوری از اجناس خریداری شده ندارد نیز می تواند با توافق با شوهر خویش، نسبت به استرداد جهیزیه خویش اقدام نماید.

 

2 – مشاوره طلاق توافقی در کرج

از آذر ماه 1397 انجام مشاوره روانشناسی(مشاوره طلاق توافقی در کرج) در مراکز بهزیستی مجاز معرفی شده برای طلاق توافقی کرج الزامی گشته است. به طوری که زوجین می باید در سامانه «تصمیم» درخواست خویش را اعلام نمایند. سپس با شرکت در 5 جلسه مشاوره که دست کم 45 روز به طول می انجامد گواهی عدم انصراف از طلاق را اخذ نمایند (البته راه های دیگری نیز وجود دارد که به منظور آگاهی می توانید با مراجعه و مشاوره حضوری از کیفیت آن آگاهی یابید)

پس از اخذ گواهی مربوطه زوجین می باید نسبت به طرح دادخواست طلاق توافقی کرج در دفاتر خدمات قضایی اقدام نمایند. مطابق مواد 27و25 قانون حمایت از خانواده در طلاق توافقی داوری احتیاج نیست و مشاوره کفایت می کند. بعضی از قضات قبل از صدور حکم، از زوجه می خواهند که گواهی عدم بارداری را اخذ نماید. اما اکثریت قضات دریافت گواهی عدم بارداری را از وظایف سردفتر طلاق می دانند و در دادنامه بر آن مطلب تصریح می کنند.

 

موارد مهم در طلاق توافقی

  1.  در صورتی که حتی نسبت به یکی از موارد پیش گفته توافق حاصل نشود و یا اینکه حتی پس از صدور دادنامه و قبل از مراجعه به دفتر طلاق و اجرای صیغه طلاق یکی از طرفین پشیمان شود امکان طلاق به صورت توافقی وجود ندارد.
  2.  در صورتی که حق تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی در فرم توافق نامه زوجین ساقط نگردد می باید از لحظه ابلاغ دادنامه 44 روز سپری گردد.
  3.  مدت زمان اجرای دادنامه طلاق توافقی 3 ماه از تاریخ قطعیت حکم است.
  4.  در صورتی که زن از شوهر خود وکالت در طلاق بگیرد باید حتماً وکالت در توکیل در آن قید گردد در غیر این صورت چنین وکالتنامه ای فاقد اثر است.
  5.  در صورت باکره بودن زوجه، زوجین می توانند از سردفتر طلاق، نامه جهت حذف نام همسر خود از شناسنامه شان اخذ کنند.
  6.  در صورت بذل مهریه به وسیله زن، نامبرده می تواند در زمان عده به مهریه خویش رجوع نماید. برای جلوگیری از چنین کاری می توان در توافق نامه و رأی دادگاه و مشاوره صورت گرفته اسقاط حق رجوع قید گردد. البته در صورت رجوع زن، مرد نیز می تواند از طلاق رجوع کند.
  7.  در صورت بذل مهریه در دفتر اسناد رسمی زن نمی تواند به مهریه رجوع کند.
  8.  طلاق توافقی در زمره طلاق بائن است و در آن رجوع وجود ندارد. بنابراین در صورت توافق مجدد زوجین با یکدیگر می باید مجدداً ازدواج نمایند (حق رجوع به مهریه با رجوع شوهر به زن متفاوت است)

 

هزینه وکیل طلاق توافقی کرج

هزینه وکیل طلاق توافقی کرج از هر طرف 2 میلیون تومان است.

 البته این هزینه شامل هزینه دادرسی، مشاوره دادگاه و دفترخانه نمی شود.

طلاق توافقی در دوران عقد در کرج

ابتدائاً توضیح داده شود که منظور از «دوران عقد» عدم وجود رابطه زناشویی و نزدیکی نداشتن زوجین است. بنابراین زوجینی که در دوران عقد و پیش از جشن ازدواج خود دارای رابطه زناشویی بوده اند را شامل نمی شود و بالعکس زوجینی که پس از برگزاری جشن ازدواج خود کماکان به هر دلیل، رابطه زناشویی برقرار نکرده اند را شامل می شود.

در دوران عقد و پیش از برقراری رابطه زناشویی مهریه زن در هنگام طلاق نصف مهریه تعیینی است. خواه طلاق توافقی، به درخواست زوجه یا زوج باشد. البته زوجین می توانند در مهریه هم مانند همه موارد دیگر که پیشتر توضیح داده شد توافق نمایند. بنابراین زوجین می توانند توافق بر بذل مهریه استحقاقی زن (نصف مهریه) یا بخشی از مهریه استحقاقی زن نمایند. فلذا در طلاق توافقی، توافق زوجین ملاک عمل دادگاه است.

نکته 1: منظور از رابطه زناشویی دخول است و این دخول چه از پشت یا جلو باشد تفاوتی ندارد و با انجام دخول، زن مستحق به کل مهر خواهد شد.

نکته 2: در صورت عدم وقوع رابطه زناشویی مابین زوجین و تمایل زوجه به بذل مهریه خود در قبال طلاق در هنگام مراجعه به دادگاه یا انجام مشاوره می باید بیان شود که، «زوجه کل مهریه استحقاقی خود را در قبال طلاق بذل می نماید» نه کل مهریه ما فی القباله خود، یعنی آنچه در سند نکاحیه (ازدواج) نوشته شده است چرا که همان طور که بیان شد زن در صورت غیرمدخوله بودن مستحق نیمی از مهریه است.

نکته 3: در صورت ادعای زوجین مبنی بر عدم وقوع رابطه زناشویی و باکره بودن زوجه، دادگاه زوجه را به پزشکی قانونی جهت تأیید و گواهی غیرمدخوله بودن زن معرفی می کند، در صورت تأیید غیرمدخوله بودن زوجه، در رای دادگاه منعکس خواهد شد.

نکته 4: در صورتی که زوجه سابقاً ازدواج نموده است و در هنگام وقوع عقد نکاح دوم دوشیزه نیست با توجه به عدم بکارت زوجه دادگاه می باید صرف ادعای زوجین مبنی بر عدم وقوع رابطه زناشویی را بپذیرد. شایان ذکر است که در بعضی از دادگاههای شهرستان ها، حتی در مورد دوشیزه نیز، دادگاه ها، زوجه را برای تشخیص بکارت به پزشکی قانونی معرفی نمی کنند و صرف اعلام زوجین مبنی بر عدم وقوع رابطه زناشویی را کافی می دانند.

نکته 5: در صورت تأیید عدم وقوع رابطه زناشویی، در هنگام ثبت طلاق، سردفتر طلاق گواهی برای حذف نام همسر به زوجین خواهد داد که آنها می توانند با مراجعه به اداره ثبت احوال محل، شناسنامه جدیدی که نام همسر در آن نوشته نشده است را بگیرند.

نکته 6: در صورتی که زوجه غیرمدخوله باشد و مهریه خود را بذل نماید، پس از ثبت طلاق در دفترخانه طلاق، زوجه حق رجوع به مهریه را ندارد چرا که زوجه غیرمدخوله، اساساً عده ندارد که در مدت عده بتواند به مهریه خود رجوع کند.

 

طلاق توافقی از طرف زن (زوجه) در کرج

همان طور که بیان شد در طلاق توافقی، می باید زوجین نسبت به طلاق، کیفیات و شرایط آن توافق داشته باشند. بنابراین علی الاصول زوجه نمی تواند بدون موافقت همسر خود دادخواست طلاق توافقی دهد. البته استثنائاتی به شرح ذیل وجود دارد:

1-در صورت اعطای وکالت طلاق از جانب زوج به زوجه مطابق قانون با حق عقد قرارداد با وکلای دادگستری، زوجه وکیل زوج در قبول طلاق، قبول بذل مهریه و اجرای صیغه طلاق می شود. بنابراین روشن است که در اینجا زن با مخالفت شوهر خویش مواجه نیست بلکه زوج اراده خود را با اعطای وکالت به همسر خویش واگذار نموده است.

2- به طریقی که در قسمت مراحل قانونی دعوای طلاق توافقی بیان شد از آذر ماه 1397 انجام مشاوره روانشناسی در مراکز بهزیستی مجاز معرفی شده برای طلاق توافقی الزامی گشته است که انجام این مشاوره دست کم 45 روز به طول می انجامد. زمانی که زوجین نخواهند چنین زمانی را سپری نمایند زوجه می تواند مبادرت به طرح دادخواست طلاق یک طرفه نماید و با توجه به اینکه در چنین دعوایی نیازی به انجام مشاوره روانشناسی نیست دادگاه مبادرت به تعیین وقت می نماید، در جلسه دادگاه، زوج می تواند مراجعه کند و شرایط طلاق را که قبلاً به وسیله زوجین توافق گشته را بیان کند و دادگاه نیز مطابق شرایط مقرر طرفین مبادرت به صدور رای می نماید.

 

طلاق توافقی  و ارتباط آن با مهریه

در این مورد در مقاله حاضر (طلاق توافقی کرج) کاملا توضیح داده شد. مختصراً اینکه این مورد تابع توافق طرفین است. بنابراین زن می تواند تمام مهریه یا مقداری از آن را ببخشد یا تمام مهریه را دریافت نماید.

 

مدت زمان انجام طلاق توافقی در کرج

سؤال متداولی که پرسیده می شود این است که «طلاق توافقی سریع در کرج چقدر طول می کشد؟» یا «مراحل طلاق توافقی در کرج چقدر طول می کشد؟» یا «طلاق توافقی غرب کرج با وکیل و یا بدون وکیل چقدر زمان   می برد و طول می کشد؟»

در پاسخ به این سوالات باید گفت در شرایط عادی که زوجین حضور دارند (وکالت در طلاق اعطا نشده است) و توافق در شرایط طلاق وجود دارد مدت زمان تقریبی انجام طلاق توافقی حدوداً 10 روز کاری است.

اما من باب مثال زمانی که زن وکالت در طلاق (حق طلاق) از همسر خود دارد بدون حق اسقاط تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی، در چنین حالتی می باید از زمان ابلاغ رای طلاق توافقی 44 روز سپری گردد تا دادنامه قطعی گردد و قابلیت اجرا را داشته باشد.

در مورد سوال مدت زمان طلاق توافقی با وکیل و یا بدون وکیل، باید گفت روشن است متخصص هر کاری، با توجه به انجام مکرر آن کار، از زیر و بم امور احتمالی آگاه است و می تواند مورد تخصص را در مدت زمان بسیار کمتر، با کیفیت بسیار بیشتر و حتی با هزینه کمتر انجام دهد.

به عنوان مثال در مورد مهریه زوجه غیرمدخوله نکته ای ذکر شد که اگر توسط زن رعایت نگردد ممکن است هزینه بسیار بالایی بر زوجه تحمیل نماید.

 

انواع طلاق

بسیار پرسیده می شود چند نوع طلاق داریم؟ یا معانی انواع طلاق و تفاوت های آن ها چیست؟

1-رجعی

2- بائن

طلاق از مصدر طلق یطلق به معنای رها کردن، آزاد کردن است و در اصطلاح پیمان زناشویی را به هم زدن است. با توجه به اینکه طلاق از جمله احوال شخصیه است بنابراین ادیان مسیحی، کلیمی و زرتشتی می توانند بر طبق دین خود عمل نمایند.

در فقه امامیه و قانون مدنی که برگرفته از فقه امامیه است طلاق از اختیارات مرد است و زن در شرایطی می تواند مرد را اجبار به طلاق نماید (ماده 1133 قانون مدنی) .

طلاق رجعی: در طلاق رجعی برای مرد در زمان عده زن (سه طهر) حق رجوع وجود دارد به عبارت دیگر زمانی که مرد از دادگاه تقاضای طلاق می کند پس از ثبت طلاق در مدت عده زن، مرد می تواند به زن رجوع نماید و طلاق را بر هم زند. اصل بر رجعی بودن طلاق است مگر آنهایی که بائن اعلام شده اند.

طلاق بائن: در چهار مورد طلاق بائن است

الف- طلاق دوشیزه، باکره و غیرمدخوله

ب- طلاق زن یائسه

ج- طلاق خلع و مبارات: خلع به معنای بخشیدن است. در طلاق خلع، زن از مرد کراهت دارد و چیزی که می تواند کمتر از مهریه، معادل مهریه یا بیشتر باشد را به شوهر می بخشد، در صورت قبول شوهر یا دادگاه، حکم به طلاق خلع صادر می گردد.

طلاق مبارات: طلاقی است که کراهت از هر دو طرف است.

د- طلاقی که پس از دو بار طلاق و رجوع پس از آن صورت گیرد. چنین طلاقی (سومین طلاق)، بائن است و مرد حق رجوع ندارد.

نکته1: زنی که عده ندارد برای مرد حق رجوع وجود ندارد و طلاق چنین زنی بائن است. مانند زن یائسه و غیرمدخوله.

نکته2: طلاق توافقی، ماهیتاً مبارات است ولی در رای دادگاه خلع نوشته می شود.

نکته3: زن در طلاق خلع می تواند در ایام عده به آنچه بخشیده که در اصطلاح حقوقی «ما بذل» گفته می شود رجوع کند. در چنین حالتی، طلاق از خلع به رجعی تبدیل می شود و مرد نیز می تواند به زن رجوع کند و طلاق را بر هم زند.

نکته4: زن غیرمدخوله (زنی که شوهر با او رابطه زناشویی برقرار نکرده است) و زن یائسه حق رجوع به آنچه بذل کرده است را ندارد چرا که رجوع در مدت عده میسر است واساساً چنین زنانی عده ندارند.

 

نام سایت طلاق توافقی کرج چیست؟ چطور در سایت طلاق توافقی کرج ثبت نام کنیم؟

سامانه یا سایتی که می باید زوجین در آن برای انجام طلاق توافقی در کرج ثبت نام کنند سایت «تصمیم» به نشانی: /http://www.zaman.behzisti.net است. با ورود در سامانه مذکور، استان محل سکونت (البرز) را در روی نقشه انتخاب می کنید صفحه جدیدی باز می شود که نوع طلاق و شهر محل سکونت را انتخاب می کنید و در ادامه مرکز روانشناسی و تاریخ و ساعت مراجعه را انتخاب می کنید و اطلاعات هویتی زوجین را وارد می کنید.

سامانه طلاق توافقی در کرج

سامانه طلاق توافقی کرج یا همان سامانه تصمیم به نشانی:  /http://www.zaman.behzisti.net است که متقاضیان می توانند در آن ثبت نام کنند با وارد کردن استان و شهر محل سکونت خود مرکز غربالگری و تاریخ مراجعه و مشخصات هویتی خود در زمان مقرر، با در دست داشتن گواهی دریافت نوبت به مرکز انتخاب شده مراجعه کنند. پس از انجام مشاوره در صورت اصراز زوجین به طلاق، گواهی عدم انصراف از طلاق صادر خواهد شد که با آن گواهی به دفتر خدمات قضایی مراجعه می شود و پس از تنظیم دادخواست طلاق دادخواست به صورت الکترونیکی ارسال خواهد شد.

 

آیا به هر دفترخانه طلاق که خواستیم می توانیم برای ثبت طلاق توافقی در کرج مراجعه کنیم یا فقط باید همان دفتری که عقد کردیم برویم؟

می توانید به هر دفترخانه ای که خواستید در هر جای ایران مراجعه کنید

برای ثبت طلاق چند شاهد لازم است؟

2 شاهد. البته بعضی کارمندان دفاتر طلاق با دریافت مبلغی شاهد در طلاق می شوند.

شرایط زن برای ثبت و خواندن صیغه طلاق چیست؟

1-زن نباید در هنگام خواندن صیغه طلاق در عادت ماهانه باشد

2- اگر زن پاک است نباید در آن دوران پاکی با همسر خود نزدیکی داشته باشد.

در اصطلاح فقهی به این دو شرط طهر غیرمواقعه گفته می شود.

 

آخرین مقالات

در حال بارگذاری ...