طلاق توافقی در دوران عقد: بررسی، هزینه و وکیل در تهران و کرج

  • نویسنده: وحید محمدی نصرآبادی
  • تاریخ آخرین بروز رسانی:
  • دسته بندی: خانواده

طلاق توافقی در دوران عقد

ابتدائاً توضیح داده شود که منظور از «دوران عقد» عدم وجود رابطه زناشویی و نزدیکی نداشتن زوجین است. بنابراین زوجینی که در دوران عقد و پیش از جشن ازدواج خود دارای رابطه زناشویی بوده اند را شامل نمی شود و بالعکس زوجینی که پس از برگزاری جشن ازدواج خود کماکان به هر دلیل، رابطه زناشویی برقرار نکرده اند را شامل می شود.

در دوران عقد و پیش از برقراری رابطه زناشویی، مهریه زن در هنگام طلاق نصف مهریه تعیینی است. خواه طلاق توافقی، به درخواست زوجه یا زوج باشد. البته زوجین می توانند در مهریه هم مانند همه موارد دیگر که پیشتر توضیح داده شد توافق نمایند. بنابراین زوجین می توانند توافق بر بذل مهریه استحقاقی زن (نصف مهریه) یا بخشی از مهریه استحقاقی زن نمایند. فلذا در طلاق توافقی، توافق زوجین ملاک عمل دادگاه است.

می توانید برای دریافت مشاوره، گرفتن وکیل برای طلاق توافقی در دوران عقد و اطلاع از روند طلاق توافقی در دوران عقد با شماره های زیر تماس بر قرار کنید.

نکته 1: منظور از رابطه زناشویی دخول است و این دخول چه از پشت یا جلو باشد تفاوتی ندارد و با انجام دخول، زن مستحق به کل مهر خواهد شد.

نکته 2: در صورت عدم وقوع رابطه زناشویی مابین زوجین و تمایل زوجه به بذل مهریه خود در قبال طلاق در هنگام مراجعه به دادگاه یا انجام مشاوره می باید بیان شود که، «زوجه کل مهریه استحقاقی خود را در قبال طلاق بذل می نماید» نه کل مهریه ما فی القباله خود، یعنی آنچه در سند نکاحیه (ازدواج) نوشته شده است چرا که همان طور که بیان شد زن در صورت غیرمدخوله بودن مستحق نیمی از مهریه است.

نکته 3: در صورت ادعای زوجین مبنی بر عدم وقوع رابطه زناشویی و باکره بودن زوجه، دادگاه زوجه را به پزشکی قانونی جهت تأیید و گواهی غیرمدخوله بودن زن معرفی می کند، در صورت تأیید غیرمدخوله بودن زوجه، در رای دادگاه منعکس خواهد شد.

نکته 4: در صورتی که زوجه سابقاً ازدواج نموده است و در هنگام وقوع عقد نکاح دوم دوشیزه نیست با توجه به عدم بکارت زوجه دادگاه می باید صرف ادعای زوجین مبنی بر عدم وقوع رابطه زناشویی را بپذیرد. شایان ذکر است که در بعضی از دادگاههای شهرستان ها، حتی در مورد دوشیزه نیز، دادگاه ها، زوجه را برای تشخیص بکارت به پزشکی قانونی معرفی نمی کنند و صرف اعلام زوجین مبنی بر عدم وقوع رابطه زناشویی را کافی می دانند.

نکته 5: در صورت تأیید عدم وقوع رابطه زناشویی، در هنگام ثبت طلاق، سردفتر طلاق گواهی برای حذف نام همسر به زوجین خواهد داد که آنها می توانند با مراجعه به اداره ثبت احوال محل، شناسنامه جدیدی که نام همسر در آن نوشته نشده است را بگیرند.

نکته 6: در صورتی که زوجه غیرمدخوله باشد و مهریه خود را بذل نماید، پس از ثبت طلاق در دفترخانه طلاق، زوجه حق رجوع به مهریه را ندارد چرا که زوجه غیرمدخوله، اساساً عده ندارد که در مدت عده بتواند به مهریه خود رجوع کند.

طلاق غیر توافقی چقدر طول می کشد؟

طلاق توافقی از طرف زن (زوجه)

همان طور که بیان شد در طلاق توافقی، می باید زوجین نسبت به طلاق، کیفیات و شرایط آن توافق داشته باشند. بنابراین علی الاصول زوجه نمی تواند بدون موافقت همسر خود دادخواست طلاق توافقی دهد. البته استثنائاتی به شرح ذیل وجود دارد:

1 -در صورت اعطای وکالت طلاق از جانب زوج به زوجه مطابق قانون با حق عقد قرارداد با وکلای دادگستری، زوجه وکیل زوج در قبول طلاق، قبول بذل مهریه و اجرای صیغه طلاق می شود. بنابراین روشن است که در اینجا زن با مخالفت شوهر خویش مواجه نیست بلکه زوج اراده خود را با اعطای وکالت به همسر خویش واگذار نموده است.

2- به طریقی که در قسمت مراحل قانونی دعوای طلاق توافقی بیان شد از آذر ماه 1397 انجام مشاوره روانشناسی در مراکز بهزیستی مجاز معرفی شده برای طلاق توافقی الزامی گشته است که انجام این مشاوره دست کم 45 روز به طول می انجامد. زمانی که زوجین نخواهند چنین زمانی را سپری نمایند زوجه می تواند مبادرت به طرح دادخواست طلاق یک طرفه نماید و با توجه به اینکه در چنین دعوایی نیازی به انجام مشاوره روانشناسی نیست دادگاه مبادرت به تعیین وقت می نماید، در جلسه دادگاه، زوج می تواند مراجعه کند و شرایط طلاق را که قبلاً به وسیله زوجین توافق گشته را بیان کند و دادگاه نیز مطابق شرایط مقرر طرفین مبادرت به صدور رای می نماید.

طلاق توافقی و مهریه

در این مورد کاملا توضیح داده شد. مختصراً اینکه این مورد تابع توافق طرفین است. بنابراین زن می تواند تمام مهریه یا مقداری از آن را ببخشد یا تمام مهریه را دریافت نماید.

مدت زمان انجام طلاق توافقی

سؤال متداولی که پرسیده می شود این است که «طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟» یا «مراحل طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟» یا «طلاق توافقی با وکیل و یا بدون وکیل چقدر زمان می برد و طول می کشد؟»

در پاسخ به این سوالات باید گفت در شرایط عادی که زوجین حضور دارند (وکالت در طلاق اعطا نشده است) و توافق در شرایط طلاق وجود دارد مدت زمان تقریبی انجام طلاق توافقی حدوداً 10 روز کاری است.

اما من باب مثال زمانی که زن وکالت در طلاق (حق طلاق) از همسر خود دارد بدون حق اسقاط تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی، در چنین حالتی می باید از زمان ابلاغ رای طلاق توافقی 44 روز سپری گردد تا دادنامه قطعی گردد و قابلیت اجرا را داشته باشد.

در مورد سوال مدت زمان طلاق توافقی با وکیل و یا بدون وکیل، باید گفت روشن است متخصص هر کاری، با توجه به انجام مکرر آن کار، از زیر و بم امور احتمالی آگاه است و می تواند مورد تخصص را در مدت زمان بسیار کمتر، با کیفیت بسیار بیشتر و حتی با هزینه کمتر انجام دهد.

به عنوان مثال در مورد مهریه زوجه غیرمدخوله نکته ای ذکر شد که اگر توسط زن رعایت نگردد ممکن است هزینه بسیار بالایی بر زوجه تحمیل نماید.

طلاق توافقی در دوران عقد

اسم سایت طلاق توافقی چیه؟ چطور ثبت نام کنیم؟

سامانه یا سایتی که می باید زوجین در آن برای انجام طلاق توافقی ثبت نام کنند به نام سایت «تصمیم» است به نشانی:  /http://www.zaman.behzisti.net  با ورود در سامانه مذکور، استان محل سکونت را در روی نقشه انتخاب می کنید صفحه جدیدی باز می شود که نوع طلاق و شهر محل سکونت را انتخاب می کنید و در ادامه مرکز روانشناسی و تاریخ و ساعت مراجعه را انتخاب می کنید و اطلاعات هویتی زوجین را وارد می کنید.

آیا به هر دفترخانه طلاق که خواستیم می توانیم برای ثبت طلاق مراجعه کنیم یا فقط باید همان دفتری که عقد کردیم برویم؟

می توانید به هر دفترخانه ای که خواستید در هر جای ایران مراجعه کنید

برای ثبت طلاق چند شاهد لازم است؟

2 شاهد. البته بعضی کارمندان دفاتر طلاق با دریافت مبلغی شاهد در طلاق می شوند.

شرایط زن برای ثبت و خواندن صیغه طلاق چیست؟

  1. زن نباید در هنگام خواندن صیغه طلاق در عادت ماهانه باشد
  2. اگر زن پاک است نباید در آن دوران پاکی با همسر خود نزدیکی داشته باشد.

در اصطلاح فقهی به این دو شرط طهر غیرمواقعه گفته می شود.

آخرین مقالات

در حال بارگذاری ...