طلاق توافقی بدون وکیل: شرایط، هزینه، مراحل و روند اداری

  • نویسنده: وحید محمدی نصرآبادی
  • خواندن: 6 دقیقه
  • تاریخ آخرین بروز رسانی:
  • دسته بندی: خانواده

طلاق توافقی بدون وکیل

با توجه به آنچه که در مقالات دیگر گفته شد امکان طرح دادخواست طلاق توافقی بدون وکیل وجود دارد به طوری که قانون الزامی برای اخذ وکیل و سپردن کار طلاق توافقی به وکلا ندارد. بنابراین زوجین می توانند شخصاً مبادرت به طرح دعوی طلاق توافقی و ثبت دادخواست آن نمایند. ولیکن باید متذکر شد که زوجین نمی توانند برای طرح دادخواست و یا شرکت در جلسات رسیدگی به فردی که وکیل دادگستری نیست اعطای وکالت مدنی (وکالت محضری) نمایند. با آنچه که گفته شد روشن است که طرح دعوی یا باید از طریق زوجین صورت گیرد و یا وکیل دادگستری. علی رغم این اختیار قانونی برای زوجین به جهت عدم الزام به اخذ وکیل خاطر نشان می شود که سپردن کار به وکیل دادگستری در کوتاه شدن مدت زمان مراحل طلاق، هزینه های مربوطه و حتی درصد به نتیجه رسیدن طلاق مؤثر است (چرا که بسیار دیده شده است زوجینی که مبادرت به طرح دعوی طلاق توافقی بدون حضور وکیل می نمایند به دلیل عمق اختلافات در طول انجام مراحل طلاق توافقی و حضور در دادگاه سر به لجبازی گذارده و با عدم مراجعه به دفترخانه طلاق تمام اقدامات انجام شده را بی اثر می نمایند)

شرایط طلاق توافقی بدون وکیل

یکی از سوالات متداولی که پرسیده می شود این است که آیا شرایط طلاق توافقی بدون وکیل و با حضور وکیل متفاوت است؟

همان طور که در مقالات دیگر توضیح داده شد زوجین برای طرح دعوی طلاق توافقی نیازمند اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق از مراکز مجاز بهزیستی از آذر ماه سال 1397 هستند. بنابراین علاوه بر توافق زوجین در مورد مسائل مالی و غیرمالی می باید نسبت به اخذ این گواهی اقدام نمایند. حال چه وکیل داشته باشند و چه نداشته باشند. (البته که با داشتن وکیل دادگستری می توان بدون واهمه از فریب کاری طرف مقابل، اقدام به استفاده از راهکار طرح دعوی طلاق به درخواست زوجه سپس توافق در جلسه دادرسی نمود). با آنچه گفته شد روشن است که شرایط زوجین و یا شرایط طرح دعوی طلاق توافقی بدون وکیل و با وکیل تفاوتی ندارد بلکه در چگونگی روند دعوی طلاق توافقی دارای تأثیر است به گونه ای که بهره گیری از وکیل دادگستری دارای تجربه در این زمینه می تواند باعث صرفه جویی در هزینه و وقت مراجعین گردد.

هزینه طلاق توافقی بدون وکیل

این یک اصل ثابت شده است که انسان ناشی در امری با هزینه کرد چندین برابر فردی که دارای تجربه در آن موضوع است نتیجه ای بسیار ناقص تر از فرد مجرب ارائه می دهد. بنابراین بسیار مراجعینی بوده اند که پس از چندین بار طرح دعوی و عدم نتیجه، دست آخر با مراجعه به وکیل دادگستری مجرب به مقصود خویش نائل آمده اند. بنابراین هزینه طلاق توافقی بدون وکیل بعضاً بسیار گزاف تر از داشتن وکیل است. به علاوه که عدم اطلاع از قانون و امضاء صورت جلسات دادگاه دارای تبعات حقوقی است و ممکن است اثرات بسیار سنگین برای طرفین داشته باشد. مانند اینکه زن پس از ثبت طلاق به آنچه بذل کرده رجوع نماید و این اقدام زن از سوی مرد به دلیل عدم اطلاع از قانون بی پاسخ باقی بماند. که روشن است در این حالت زن تمام آنچه بخشیده که احتمالاً مهریه است را می تواند از مرد مطالبه نماید در حالی که به طلاق خدشه ای وارد نمی شود. برای جلوگیری از این اقدام زن کافی بود که اسقاط حق رجوع زن به مابذل شرط می شد.

فلذا با این مثال ساده میزان اهمیت وکیل در حتی پایین آوردن هزینه ها روشن شد.  

روند طلاق توافقی بدون وکیل

ممکن است این پرسش به ذهن متبادر گردد که آیا روند دعوای طلاق توافقی بدون وکیل با روند دعوای طلاق توافقی زمانی که وکیل دادگستری در پرونده وجود دارد متفاوت است؟ آیا لازم است زمانی که وکیل وجود دارد اقدامات متفاوتی صورت گیرد؟

در صورت داشتن وکیل، قبل از طرح دعوی طلاق توافقی، ابتدائاً وکیل دادگستری نسبت به تنظیم قرارداد وکالت به صورت الکترونیکی اقدام می نماید. امضاء و تأیید چنین قرارداد وکالتی نیز به صورت ارائه کد 5 رقمی از سوی موکل به وکیل است که به گوشی تلفن همراه موکل پیامک می شود. در مرحله بعد وکیل اقدام به ترتیب دادن جلسه ای با حضور زوج و زوجه می نماید و با تنظیم صورت جلسه ای کلیه توافقات زوجین را مکتوب می کند. این موضوع باعث می شود که جهت انجام پرونده وکیل مستندی در دست داشته باشد تا بعد، در صورت شکایت یکی از طرفین با ادعای خروج از توافقات حاصله، بتواند به آن استناد نماید و این چنین پاکدستی و امانت داریِ خود را اثبات نمایند. مضاف بر اینکه عموماً نگارش توافق نامه باعث می گردد طرفین به آن توافق نامه، تا انتهای کار پایبند باشند. در صورتی که روند طلاق توافقی بدون وکیل این دو مرحله را ندارد و طرفین خود با مراجعه به دفترخانه خدمات قضایی اقدام به طرح دادخواست طلاق توافقی می نمایند. امری که ممکن است با توجه به شدت اختلافات طرفین با توجه به لزوم حضور طرفین در زمانی که فاقد وکیل هستند با لجبازی و مشاجره جدیدی همراه شود و پرونده طلاق توافقی عقیم بماند.

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل

تفاوت مراحل طلاق توافقی بدون وکیل با مراحل طلاق توافقی با وکیل در تنظیم وکالت نامه و صورت جلسه توافق نامه است. به گونه ای که در صورت نداشتن وکیل، معمولاً زوجین به صورت شفاهی، بر مسائل زناشویی توافق می نمایند. این امر باعث می شود با توجه به شدت اختلافات طرفین و لزوم حضور زوجین در زمانی که در پرونده دارای وکیل نیستند با لجبازی یکی از طرفین مواجه گردد و ادامه پرونده میسور نگردد. البته که حتی با وجود توافق نامه کتبی هر زمان یکی از طرفین می تواند تا انجام صیغه طلاق توافقی از ادامه کار سرباز زند. اما معمولاً با امضاء توافق نامه و هنگامی که موضوع زوجین موضوع وکالت را به وکلای خویش سپرده اند با نبود درگیری به دلیل عدم لزوم حضور در دادگاه، عدول از توافق نامه کمتر پیش می آید.

دادخواست طلاق توافقی بدون وکیل

دعاوی حقوقی حساسیت بسیار زیادی دارد. چرا که قاضی در حیطه دادخواست قادر به رسیدگی است.

بنابراین هرگونه ایرادی در دادخواست ممکن است منجر به رد دعوا و بی نتیجه ماندن کلیه اقدامات صورت گرفته طرفین و هزینه های پرداخت شده باشد. بنابراین لازم است قبل از طرح هرگونه دادخواست در مورد عواقب و پیامدهای احتمالی و نحوه صحیح طرح دعوی و دادخواست با وکیل مجرب در آن زمینه مشورت صورت گیرد.

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل در تهران و کرج

سؤال بسیاری از کاربران این است که آیا مراحل طلاق توافقی بدون وکیل در کرج و تهران با سایر شهرها متفاوت است؟ در پاسخ باید گفت تفاوتی در این زمینه وجود ندارد و مراحل طلاق توافقی بدون وکیل در تهران و کرج با سایر شهرها تفاوتی ندارد. بنابراین پس از اخذ گواهی انصراف از طلاق، زوجین می باید مبادرت به طرح دادخواست نمایند. سپس با دریافت ابلاغ وقت رسیدگی در زمان مقرر در جلسه دادرسی شرکت نمایند و با انجام مشاوره و عودت نظریه مشاور به دفتر دادگاه، قاضی دادگاه مبادرت به صدور رأی مطابق توافقات زوجین می نماید.

البته در صورت انتخاب مؤسسه حقوقی دارالعدل راگا کلیه مراحل به غیر از اخذ گواهی انصراف از طلاق که مربوط به مرحله قبل از ارائه دادخواست طلاق است و فردی به جز زوجین نمی تواند در این جلسات مشاوره شرکت نماید به وسیله این مؤسسه حقوقی انجام می شود

آخرین مقالات

در حال بارگذاری ...